OIKEIN HYVÄÄ RUNEBERGIN PÄIVÄÄ!

Sen päivän kunniaksi varmaakin aika monessa perheessä leivotaan tai ainakin syödään näitä herkkuja. Nämä ovat kyllä jumalattoman hyviä, ettei ihmettele ollenkaan, että Runebergi itse aloitti aamun heti noilla leivoksilla

Minä löysin ohjen Yhteishyvä ruokalehdestä 2/05.

RUNEBERGIN TORTUT

  • 150 margariinia
  • 1 1/2dl sokeria
  • 2 munaa
  • 1 1/2 dl jauhettua mantelia
  • 1 1/2 dl korppujauhoja tai keksinmuruja (minä lisäsin vielä n.1dl mantelirouhetta)
  • 1 dl vehnäjauhoja
  • 1 tl leivinjauhetta
  • 2tl jauhettua kardemumma (kuka siitä mausta ei erittyisesti välittää, niin laita vaan 1 tl, 2tl tulee aika voimakas kardemumman maku)
  • 1/2 dl kerma tai maitoa (minä laitoin maitoa)

Pinnalle:

  • n.1dl vadelmamarmelaadia (laitoin omatekoista vadelma-karviaishilloa-tosi hyvää)
  • 1dl tomusokeria (minulla oli joulusta jäänyt vielä sokerikuorrute tuubissa, aika kätevää tähän hommaan)
  • 2tl vettä

vatkaa pehmeä rasva sokerin kanssa vaahdoksi. Lisää munat yksitellen huolellisesti vatkaten. Sekoita keskenään kuivat aineet ja lisää ne vuorottellen maidon kanssa. Sekoita tasaiseksi taikinaksi. Jaa taikina korkeareunaisiin muffinivuokiin, minulla olivat kaapissa italian leivosvuuat (paperista) ja laitoin sitten sinne., tasoita pinta. Paina lusikalla keskelle kolo ja valuta lusikallinen vadelmahilloa koloihin.

Paista tortut 200 asteessa 20-25 minuuttia koosta riippuen. Anna niiden jäähtyä hetken aikaa ritilällä ennen kumoamista. Nosta nokare hilloa vielä painuneen hillosilmän päälle. Sekoita tomusokerista ja vedestä kuorrute. Valuta kuorrutetta hillon ympärille.

Erittyisen herkulliset! Suosittelen!