Tämä ihanuus löytyy taas Viron puolelta. Olen tätä ohjetta jo pitkää aika haaveilut kokeilla ja nyt sitten lopuksi sain sen kokeiltu. Tämä on aivan mielettömän ihana ja pehmoinen. Sain vanhemmilta Virosta todella ison keltaisen kurpitsan, tein sitten siitä monta herkkua: keittoa; salaattia, sen piirakan ja vielä kuivakakun.

Kuva ei taas jostain syystä onnistunut lainkaan, mutta jospa siitä nyt jotain saa selveä? Ainakin sen siitä näkee, että se on todella keltainen ja pehmoinen.

KURPITSAPIIRAKKA

  • murotaikina pohjaksi (minä tein kinuskikissan ohjeella, mutta voipi osta myös kaupasta valmis pakastepohjan)
  • 500gr kurpitsa (ilman siemeniä)
  • 5 kanamunaa
  • 4rkl sokeria (minä lisäsin hieman enemmän)
  • 250gr maitorahka ( minä laitoin vaniljarahka)
  • 250 gr mascarpone juustoa (minä laitoin 1 rasian Philadelpia tuorejuustoa)
  • 1 rkl perunajauhoa
  • 1 rkl vanilliinisokeria

Kuumenna uuni 200 asteeseen ja paista kurpitsa uunissa pehmeäksi (laitoin päälle folion, mutta melkein 10min se oli jo valmis). Sitten poista kuori ja anna kurpitsalla hieman jäähtyä. Vatkaa kulhossa munat ja sokeri. Lisää vanilliinisokeri, perunajauhot, mascarpone, rahka ja kurpitsa. Soseutta kaikki sauvasekoittimella tasaiseksi. Painele taikina voiteltuun vuokaan ja laita reunoille folio. Paista 200 uunissa kullankeltaiseksi. Sitten poista folio ja kaataa täyte pohjalle, laita uunilämpöä pienemmälle 190asteeseen ja paista piirakka vielä n.40 min., kun se on päältä kaunis ja kypsä.

Ohje tuntuu ehkä liian monimutkainen, mutta ei se ole lainkaan näin. Mutta lopputulos on aivan herkullinen.